Rubriky
TOPlist
TOPlist

Něco o našich technichých vychytávkách

Jakožto pohodlný a líný člověk mám rád, když věci fungují jak mají a já se nemusím o nic moc starat. Proto zde najdete několik našich vychytávek, tak jak je máme udělány.  Nechci tím tvrdit, že to naše řešení je to “NEJ”, ale nám to takhle vyhovuje. Každý má jiné potřeby, jiný styl cestování, a jiné možnosti a tak si každý musí zvolit to co mu nejvíc vyhovuje.

Když jsme přivezli našeho Edu domů resp. když jsme s ním vyrazili na první víkend, bylo to jako kdybychom se nastěhovali do nového bytu. Byl nezabydlený. To člověk neví kde co je, kam si co odložit, uložit a tak.

Úložné prostory – přesto, že máme velikou garáž, tak po prvním naložení jsme se nestačili divit jak je „malá“. Takže bylo nasnadě vyrobit police a vše upořádat a to nejen v garáži. K tomu posloužila 12 mm překližka. Je dostatečně pevná a i relativně lehká. Na policích máme přilepené protiskluzné podložky (použili jsme stanový koberec Aerotex), na kterých vše drží na místě a nikde nic nelítá.

Rádi jezdíme jak do kempů, tak na divoko, jezdíme v létě, v zimě a na to je třeba se připravit. No a když jsme si spočítali, kolik stojí přípojka v kempu a kolik bychom investovali do nezávislosti, bylo rozhodnuto.

Elektro

Solární panel – v autě ročně strávíme cca 90 dnů, když jsme spočítali kolik bychom zaplatili v kempech za přípojku (při průměrné ceně elektriky 80 Kč/den) , tak se nám při pořizovací ceně 15000Kč zaplatí za 2 roky.

Výkon panelu je 150Wp.

V létě se může strhnout. Dává 3 – 7,5 A (dle svitu) a tak dosytosti používáme mikrovlnku, rychlovarnou konvici, nebo remosku. K tomu neustále běží kompresorový chladící box.

V zimě je to podstatně horší,  to se panel zrovna nepřetrhne. Dává tak 0,5 – 3 A.  Nic moc to není, ale na druhou stranu aspoň něco.

Baterie – máme 2 x 150A což je bohužel 80kg olova, ale v zimě není problém vydržet 5 dnů při -10°C , k tomu sledovat TV a ohřát si něco na zub v mikrovlnce.

Měnič – Pokud jezdíme na divoko, nebo v kempech nebereme proud, ale i  tak chceme mít komfort 230V. Zalíbil se mi 1000W měnič s dálkovým ovládáním. Měnič máme pod sedačkou a dálkové ovládání  umístěné na přístupném místě. Měnič si poradí s nabitím fotoaparátu, telefonu, rychlovarkou, nebo mikrovlnkou. Notebook se sice tváří trochu divně, ale nabít se nechá taky.

Měnič máme připojený do okruhu 230V zásuvek přes relé. Takže je v zásuvkách napětí buď ze sítě, nebo z měniče.

Voda – voda byla jedna z prvních věcí, kterou bylo potřeba upravit. Po zapnutí čerpadla nám začaly vylítávat hadice z koncovek u baterií (dovedete si představit, jakou má člověk náladu, když mu do auta vyteče 140 l vody, navíc na čerstvě položený koberec. Tak jsem všechny spony na hadích vyměnit za šroubovací. Od té doby je klid a ani kapka „nazmar“. Další úpravy si zasloužily odpady. Odpadní nádrž byla původně umístěná až vzadu pod garáží a to nebylo šťastné řešení. Jednak, jsme s ní při přejíždění nerovností chytali o zem, a za druhé, málokdy se podaří auto vyrovnat odpadní trubky vzhledem k umístění koupelny a dřezu byly dlouhé a voda prostě do kopce neteče. A tak jsem koupil nádrž, která se vešla mezi nosníky před zadní nápravu. Teď je umístěná přímo pod koupelnou a kuchyní a odtok vody je parádní.

Odpady – No a když už jsem se tom vrtal, pohrál jsem si také s odpady ve sprše. Bohužel konstruktéři jsou asi tak trochu diletanti a umístili odpad kam jinam? Dozadu. Ty malé odpadní trubičky taky nic moc. A tak jsem původní sifon nahradil klasickým koupelnovým s 40 trubkou a dopředu přidal ještě jeden. Byl to sice zážitek vyndat celou koupelnu ale stojí to za to a můžeme se sprchovat jakkoliv naklonění.

Dalším dílem bylo zaizolování odpadní nádrže. To jsem udělal z 20 extrudovaného polystyrenu, pro větší pevnost obalil perlinkou a zalepil. Kryt je o malinko větší aby mezerou mohl proudit teplý vzduch od Trumy.

LPG nádrž – Po zkušenostech z minulého auta, kdy jsem vozil lahve s plynem, sháněl propan, nebo vstával v noci abych vyměnil lahve, mi došlo, že jsem lenivý a už mě to nebaví. A tak jsem uvažoval buď o Secumotion Duocontrol, ale tím bych vyřešil pouze noční vstávání. A tak padlo rozhodnutí na 60 l nádrž LPG. Nádrž má své odvětrávání, a tak může být umístěna uvnitř. Nejvhodnější místo skýtalo v prostoru bývalého kastlíku namísto lahví. Bylo potřeba vyndat jednu příčku, aby se nádrž vešla a zároveň byla v teple kvůli odpařování butanu v zimě. Ještě jsem nechal vyřadit elektroventil, protože jeho spotřeba 1A/hod. je opravdu hodně. Zavírání ručním kohoutem není sice tak komfotní, ale nepotřebuje drahocenné elektriky. Investice do nádrže sice byla o trochu vyšší, ale to pohodlí ji určitě vyváží.


Leave a Reply

 

Slideshow