Rubriky
TOPlist
TOPlist
Proč forum? Pořád jsme přemýšleli, kam dát spoustu odkazů a zajímavostí, kterými se internet jen hemží. A přitom to oddělit od našich cest a zážitků, ale zase tak, aby to nezapadlo. Napadlo nás vytvořit fórum, aby bylo vše pohromadě a mohl by přispět každý. Přispívat může opravdu každý a není třeba registrace. TO JSME SI MYSLELI, ale bohužel. Pokud zůstalo forum nezabezpečené (tj. bylo možné přispívat bez registrace), tak forum našli spamovací roboti, kteří jednoduchou ochranu překonali. Takže jsme museli přistoupit k registraci. Pokud budete chtít něčím přispět a nebudete se chtít registrovat, použijte některou z možností v sekci NAPIŠTE NÁM. Díky

Vítejte Host 

Zobraz/skryj hlavičku

Vítejte, zadání příspěvku v tomto fóru vyžaduje registraci.





Stránky: [1]
Autor Téma:Neobvyklá technická památka nad Orlickou přehradou
admin
Administrátor
Příspěvků: 216
Permalink
Příspěvek Neobvyklá technická památka nad Orlickou přehradou
dne: February 27, 2014, 16:15
Citovat

Nedaleko osady Červená, asi 10 km jihozápadně od Milevska, spojuje oba břehy Vltavy jeden z unikátních českých mostů - železniční viadukt na trati Tábor - Ražice. Most přes Vltavu byl vystavěn v letech 1886 až 1889 jako součást železniční sítě mezi Prahou a Brnem, tak zvané Českomoravské transverzálky. Otevřen byl 20. listopadu 1889.

Most je 253 metrů dlouhý a původně byl 67 metrů vysoký. Po napuštění Orlické přehrady se ale jeho výška zhruba o 15 metrů snížila. Také jeho dva pilíře, které do té doby stály na břehu, se ocitly ve vodě a musely být zpevněny. Nicméně v době jeho vzniku šlo o druhý nejvyšší most v Rakousko-Uhersku, hned po slavném alpském arlbergském viaduktu Trisana.

Most váží 940 tun. Jeho konstrukci tvoří tři ocelová pole, každé je dlouhé 84 metrů a celkem se na smontování celého přemostění spotřebovalo neuvěřitelných 329 000 nýtů. Šlo také o první železniční most na našem území, který byl vystavěn bez lešení pouze letmou montáží. Ocelovou konstrukci podpírají pilíře ze žulových kvádrů.

Ocelový most v r. 1940 - Foto: Milevské muzeum
Ocelový most v r. 1940
Foto: Milevské muzeum
Most vyrobila Pražská mostárna za 510 000 zlatých. Ta si na jeho stavbu najala italské dělníky, kteří měli s podobnými stavbami zkušenosti.

Strategický význam měl most i za 2. světové války, protože šlo široko daleko o jediné železniční přemostění. V druhé polovině 30. let se proto u něj začaly budovat vojenské bunkry. Kromě rozestavěné linie opevnění podél řeky postřelovaly mostovku přímo tři objekty druhého sledu na horním okraji údolí. Dodnes stojí na břehu Vltavy nezatopený lehký objekt 36/137 typu D s palbou po proudu řeky.

Most také chtělo vyhodit do vzduchu diversní komando vyslané v roce 1942 z Londýna. K akci nakonec nedošlo, a most tak slouží dodnes.

K mostu se můžete dostat buď autem z Milevska (zaparkovat se dá asi půl kilometru od něj) nebo vlakem. Most leží na trati Ražice - Tábor. Lze vystoupit v zastávce Červená nad Vltavou a k mostu se vydat po červené turistické značce. Trasa měří 2,5 km.

Zdroj: http://www.rozhlas.cz/kraje/cesko/_zprava/neobvykla-technicka-pamatka-v-podobe-zeleznicniho-viaduktu-se-klene-nad-orlickou-prehradou--1320913

Stránky: [1]
Mingle Fórum by cartpauj
Verze 1.0.34 ; Stránka načtena za 0.111 vteřin.

 

Slideshow